Kuvat

16.4.2024 oli kuukausitapaaminen Kiukaisten Päivätuulessa. Paikalla oli 17 senioria ja kaksi vierasta Eurajoen-Kiukaisten-Panelian apteekista. Kuulimme lääkehoidon onnistumisen tarkistuslistasta ja lääkelistan tarpeellisuudesta sekä  itsehoito-läkkeistä vielä muutaman varoittavan sanan.

Satakunnan kansallinen senioripiiri ry:n Hengellinen Päivä oli tiistaina 26.3.2024 Kiukaisten kirkossa ja seurakuntakodissa.
Osallistujia oli 79 senioria kymmenestä satakuntalaisesta (10) senioriyhdistyksestä. Hengellisen Päivän 2024,  järjesti Kiukaisten kansalliset seniorit.

Perjantaina 8.3.2024 oli Satakunnan kansallinen senioripiiri ry:n kevätjuhla ja kevätkokous Harjavallan srk-talossa

Tiistaina 20.2.2024 söimme maittavan lounaan Lounaskahvila Myllynsillassa Paneliassa. Vieraana oli 1.4.2024 uudessa virassaan Euran kunnanjohtajana aloittava Kari Kankaanranta. Lounaan ja Kankaanrannan esityksen jälkeen pidimme yhdistyksemme kevätkokouksen. Puheenjohtajana kokouksessa toimi Ari Anttila ja sihteerinä Raija Maula.

Vuoden ensimmäinen kk-tapaaminen oli 16.1.2024 Kiukaisten Päivätuulessa. Vieraanamme oli kirurgi Jorma Hannukainen.
Hän kertoi terveydenhoidossa omien lääkärivuosiensa kuluessa tapahtuneista muutoksista.

Vuosi 2024 aloitettin muistikerholla keskiviikkona 10.1.2024 Panelian Maulassa

14.12.2023 olimme Jouluisella lounaalla Ravintola Hakuninmäessä Harjavallassa

22.11.2023 Avaimia seniorien hyvinvoinnin voimavarojen kehittämiseen Yliopistokeskuksen Isossa Auditoriossa Porissa

21.11.2023 Päivätuuli Kiukaisissa. Erkki Maula kertoi sotainvaliditoiminnasta.

17.10.2023 kävimme lounaalla Ravintola Myllynsillassa. Lounaan jälkeen oli yhdistyksemme syyskokous.

Menimme lounaalle ti 19.9. klo 12.30-13.30, Ravintola Myllynkiveen Kivenhakkaajantielle Säkylään. Lounaan jälkeen oli mahdollisuus einesostoksiin. Kuulimme Apetitin esittelyn ruokailun jälkeen.
Lähdimme yhteiskyydein Panelian torilta ja Kiukaisten kunnantalon edestä klo 12.

16.8.2023 oli Puutarhakutsut Panelian Maulan puutarhassa.

20.7.2023 teimme retken salaiseen kohteeseen, joka oli Nuutajärven Lasikylä ja sen jälkeen Pölkinvuoren kasvimaailma.
Nuutajärvi on suomalaisen lasin koti – Suomen vanhin lasikylä, jossa on puhallettu lasia vuodesta 1793. Lasiuunit kuumenevat ja eri alojen taidekäsityöläiset työskentelevät perinteikkäässä pruukimiljöössä, järvien ja metsien kainalossa.

20.6.2023 vierailimme Kuivalahdella saunomassa, uimassa ja kalakeitolla.

Meillä oli Seniorikävelyä Kiperin laavulla Eurassa tiistaina 23.5.2023 klo 14-16. Paistettiin makkaraa ja Ilkan 80-vuotispäivän kunniaksi Ilkka tarjosi kahvia ja kakkua!
Menimme kimppakyydein laavulle ja kukin käveli halunsa ja voimiensa mukaan.

Teimme perinteisen Kirkkoretken helatorstaina 18.5.2023 Keski-Porin kirkkoon. Vahvistuksena meillä oli matkassa mukana Euran senioreista kaksi henkilöä. Yhteinen bussikuljetus lähti klo 8.50 Panelian torilta ja ajoi Kiukaisten (klo 9) ja Harolan kautta Poriin. Messun jälkeen siirryimme bussilla Kokkikaksikkoon Ulvilassa syömään noutopöytä-lounasta.

Keski-Porin kirkko on Porin kaupungin suurin kirkko, se sijaitsee ydinkeskustan tuntumassa Kokemäenjoen rannalla. Keski-Porin seurakuntaan kuuluva kirkko rakennettiin vuosina 1859–1863 ja se vihittiin käyttöön uudenvuodenpäivänä 1864. Ulkoasultaan Keski-Porin kirkko edustaa uusgotiikkaa, sisustus puolestaan on kansallisromanttisen tyylisuunnan mukainen. Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Carl Johan von Heideken ja Georg Theodor Chiewitz.
Keski-Porin kirkko puistoineen on osa vuonna 2002 perustettua Porin kansallista kaupunkipuistoa. Se kuuluu myös samaan kokonaisuuteen kuin Kokemäenjoen rantakorttelit eli niin sanottu Kivi-Pori, jonka Museovirasto on määritellyt valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi.

Tiistaina 18.4.2023 Menimme Poriin yhteiskyydein ensin syömään Ravintola Raatihuoneen Kellariin klo 13 ja sen jälkeen siirryimme tutustumaan Satakunnan Museon "Panelian miekkaan" Leena Koiviston johdolla.

1.10.2021 oli juttu YLEn uutisissa:
Pihanurmen alta löytyi pronssikautinen miekka Euran Paneliassa

Euran Paneliasta on löytynyt pronssikautinen miekka. Löydön teki vanhempiensa pihamaalta metallinetsimellä Matti Rintamaa. Miekka löytyi palasina. Ne olivat pihanurmen alla hajallaan.
– Esine on todennäköisesti rikkoutunut ja kulkeutunut löytöpaikalle rakennustöiden yhteydessä siirretyn peltomaan mukana jo vuosia sitten. Miekan alkuperäistä kontekstia voidaan vain arvailla, mutta mahdollisesti se on aikoinaan uhrattu Panelian muinaislahden rantaveteen, siis nykyisen viljelysaukean laidalle, ne kertovat tiedotteessaan.

Pronssikautiset esinelöydöt ovat harvinaisia. Suomesta tunnetaan vain vajaa 200 pronssikautista, eli vuosilta 1700-500 eaa olevaa pronssiesinettä. Ajanjaksolle kuuluvia miekkoja ja tikareita on löydetty noin 25 kappaletta. Näistä kaksi on jo aiemmin löydetty Paneliasta.

– Pronssikaudella muinaisen Panelianlahden ympäristö oli tiheästi asuttu, tästä kertovat alueen lukuisat hautaröykkiöt eli hiidenkiukaat. Paneliassa sijaitsee myös Suomen suurin tunnettu pronssikautinen hautaröykkiö, Kuninkaanhauta, tiedotteessa todetaan.

6.4.2023 Sydän-Satakunta -lehdessä oli Jouko Pertun kirjoittama juttu retkestämme Brysseliin.

5.4.2023 kokoontui muistikerho Panelian Maulassa. Paikalla oli 10 muistajaa.

4.4.2023 oli piirin hengellinen päivä Huittisissa. Messu Huittisten kirkossa ja lounas ja ohjelma seurakuntakeskuksessa

MEP Petri Sarvamaan vieraina Brysselissä 19.3.-21.3.2023

20.3.2023 Virallinen vierailuosuus Euroopan parlamentissa ja tapaaminen Petri Sarvamaan kanssa.
Vierailuun kuului myös esittelykierros parlamentissa ja parlamentin työntekijän pitämä esitys parlamentin toiminnasta.

Vierailu Suomen pysyvässä EU-edustustossa Brysselissä 20.3.2023

20.3.2023 Petri Sarvamaan isännöimä illallinen ravintolassa Atrio

7.3.2023  Paneliassa. Raimo Paasovaara  Harjavallan kansallisista senioreista kertoi meille Harjavallan muistikerhosta.

21.2.2023 pidimme kevät(vuosi)kokouksen Euran Kauttuan Jokisaunalla. 18 jäsentä oli paikalla. Vieraana oli Euran kulttuuripäällikkö, filosofian tohtori Sirpa Wahlqvist.

17.1.2023 Kiukaisissa Päivätuulessa Laura Anok FysioTähdestä luennoi liikunnasta ja myös liikutti meitä

13.12.2022 joulujuhla Panelian meijerillä

15.11.2022 Mummin Kaffetupa Panelia, vieraana Eveliina Perälä

20.9.2022 Päivätuuli Kiukaisissa

16.8.2022 Hannelen ja Joukon mökillä Honkilahdella, vieraana Teija Kirkkala

20.7.2022 Kesäretki Anne Mattilan taidekahvilaan

26.5.2022 Rauman Pyhän Ristin kirkko ja Villa Tallbo

11.5.2022 Palojärven laavulla kävelemässä ja makkaraa paistamassa

19.4.2022 Lounaskahvila Myllynsilta Panelia, vieraana Antti Ahonen

Satakunnan kansallisen senioripiiri ry:n kevätkokous 19.3.2022 Porissa Ravintola Liisanpuistossa

15.3.2022 kokoonnuimme Panelian seuratalon kahvihuoneessa, vieraana Anni Tormas

15.2.2022 pidimme kevätvuosikokouksen Euran Kauttualla Rataravintolassa

Joulukuun kuukausitapaaminen oli miniristeily Turku - Maarianhamina -Turku  keskiviikkona 15.12.2021
Mukana 15 reipasta senioria!

Tiistaina 16.11.2021 Kiukaisten SRK-kodissa puuroa, soppaa, kahvia ja torttuja.  Henry Hemanus piti hartauden ja lisäksi lauloimme joululauluja. Ruusut tasavuosia tänä vuonna täyttäneille/täyttäville.

19.10.2021 Syyskokous Lounasravintola Myllynsillassa. Luovutimme 50-v juhlamitalin Helena Pertulle.

Ke 22.9.2021 vierailimme Eurassa Soveron Taidetalossa

17.8.2021 oli puutarhakutsut Peltomaantiellä Paneliassa

20.7.2021 teimme bussiretken Uuteenkaupunkiin

Tiistaina 15.6.2021 kävimme tutustumassa Verstaaseen Nakkilassa. Hieno paikka. Nautimme siitä, että voimme tavata kasvokkain sisätiloissa.

Tiistaina 18.5.2021 Palojärven laavulla liikuntaa ja makkaran paistoa

17.11.2020 kk-tapaaminen Kiukaisten SRK-kodissa. Koronan takia suuret etäisyydet!

20.10.2020 syyskokous Lounaskahvila Myllynsillassa Paneliassa

15.9.2020 Hiitteenharjulla kävelemässä ja makkaraa paistamassa

18.2.2020 kevät(vuosi)kokous Ravintola Myllynsilta, Panelia

Vuoden 2020 ensimmäinen Senioritapaaminen 21.1. Kiukaisten yläasteen ruokalassa oli menestys! OP:n lakimies Maria Jasu kertoi edunvalvontavaltuutuksesta ja testamentista valaisevasti! Monen mielestä "selvä asia" tuli vähemmän selväksi asioiden monimuotoisuuden takia.

12.12.2019 vietimme Joulujuhlaa Euran seniorien kanssa Suontaustan museolla Eurassa

Kiukaisten kansalliset seniorit 40 vuotta 17.9.2019. Juhlimme merkkipäivää Suontaustan Museolla.

6.5.2019 Seniorien Sauvakävelytapahtuma Tolvin laavulla

9.4.2019 kävimme Emil Cedercreutzin museolla kahvilla ja tutustumassa näyttelyihin

6.3.2019 Satakunnan kansallisen senioripiirin kevätkokouksessa Ulvilassa

19.3.2019 kuukausitapaaminen Paneliassa Salme Hiitiön kotona, vieraina Jouni Lehtimäki ja Kari Hannus

19.2.2019 kuukausitapaaminen Paneliassa Myllynsillassa ruokailun merkeissä, vieraana Krista Sorri ja Matias Marttinen

15.1.2019 kuukausitapaaminen Kiukaisissa Jokimutkan kodissa, vieraana Anne Holmlund ja Juha Vasama